Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.05.2013 14:30 - Корупцията в България процъфтява
Автор: alumen67 Категория: Политика   
Прочетен: 3440 Коментари: 0 Гласове:
2



Като цяло властта присвоява под формата на подкупи около 7% от бюджета – това са данните от разговори с над 200 представители на българския бизнес, печелели интересни обществени поръчки. Това прави около 2,4 млрд. лв. годишно. А подкупите съвсем не се изчерпват подкупите при обществените поръчки. Към тези суми трябва да прибавим минимум 1 млрд., вземани от митничари, гранични полицаи пътни полицаи, прокурори, съдии и всякакви контролни органи. Всички тези подкупи лесно могат да се прекратят чрез използването на детектори на лъжата (полиграфи). Достатъчно е всички политици, членове на комисии за обществени поръчки, митничари, пътни полицаи, данъчни, прокурори, съдии, всички проверяващи от контролни органи и други подобни да преминават през тест с полиграф на авторитетна чужда фирма веднъж годишно. При установена корупция да се минава втори контролен тест. Но никое правителство не желае да предприеме тези единствени действени мерки срещу корупцията. Никое правителство не желае да премахне и провокацията към подкуп като съществуващо престъпление. Такова премахване ще даде възможност на полицията да стимулира към подкуп всякакви корумпирани лица и да ги вкара в затвора. Провокацията към подкуп от полицията и от ФБР в САЩ е най-ефективната мярка срещу корупцията заедно с използването на полиграфа.

image

Ще дадем един пример с обществена поръчка на контролираната изцяло от ГЕРБ и лично от премиера Столична община. В средата на 2012 година обединение “Трейс Лъвов мост” оспорва търга за избор на строител на кръстовището на две нива на „Лъвов мост” в София. Търгът беше спечелен от обединение “Лъвов мост” с водещ партньор “Главболгарстрой” (ГБС). Тяхната оферта зае пето място в комплексната оценка и така и не обясниха официално от Столична община защо са елиминирани другите четирима кандидати.

Според неофициална информация всички кандидати, получили по-висока комплексна оценка, са били отстранени, защото не се успели да защитят цените си в тяхната пълнота!? От седемте отворени оферти цената на ГБС беше 22,26 млн. лв., За сравнение – най-ниска цена даде обединение „Трейс Лъвов мост” – 14,7 млн. лв.

Съгласно тръжните условия изборът на победител става с комплексна оценка, включваща три показателя – цена (55 точки), технически показатели (35 точки) и срок за изпълнение (10 точки). Така най-много точки събра сдружение “Лъвов мост 2011” с водещ партньор “ПСТ Холдинг” 87,79 точки, следвано от “Трейс Лъвов мост” – 87 точки, турската “Доуш” – 84,94 точки и обединение “Център 2011” с водещ партньор “Геотехмин” – 80,88 точки. Едва на пето място е офертата на ГБС с 78,48 точки.

През 2013 година е планирано да бъдат усвоени над 4 млрд. лв. европейски пари, по-голямата част от които са за инфраструктура. Извън европрограмите държавата е заложила да изхарчи за капиталови разходи 903 млн. лв.

Според анализ на Камарата на строителите около една трета от търговете са с насочващи условия за определена фирма. „Това, че намаляха обемите, е само едната беда. По-голямата е, че конкурсите целенасочено се обявяваха и провеждаха така, че да бъдат печелени от тесен кръг фирми“, коментира Велин Терзиев, зам.-председател на Строителната камара и вицепрезидент на международната строителна организация FIEC. Според него по този начин се „прави груб опит да се монополизира браншът“. Това става чрез окрупняването на обществените поръчки и залагането на прекомерни изисквания за оборотни средства, приходи, достъп до финансиране, определена техника, поемане на рискове, наличие на различни сертфикати и т.н. „Това са най-вече дискриминационни условия за малките и средните дружества. Става така, че колеги, които са изграждали атомната централа “Козлодуй”, в момента не могат да участват в обществена поръчка дори за детска площадка“, дава пример Велин Терзиев. Когато няма истинска конкуренция, най-големият губещ е обществото, което не може да получи най-добрата услуга на конкурентна цена.

image

Друг ефект на нагласените търгове са хилядите фалирали компании. По данни на строителната камара за последните две години работа са спрели над 2600 фирми. По данни на камарата за последните четири години над 140 хил. строители са загубили работата си заради съкращения в 80% от компаниите. Над 90 на сто от строителните фирми имат значително намаление на обемите, а около една пета от тях са замразили дейността си.

Дори и бегъл преглед показва кои са печелившите участници в повечето търгове - “Главболгарстрой” (ГБС), “Трейс груп холдинг”, “ПСТ Холдинг” и “Хидрострой”, други трудно ще се вредят.

Твърди се, че напоследък има напрежение и в челната тройка, тъй като всички поръчки от над 100 млн. лв. се печелят неизменно от ГБС на Симеон Пешов - самостоятелно или в обединения и консорциуми с други фирми.

Последният спечелен търг е за 135 млн. лв. за ремонт на магистрални компресорни станции на държавната фирма “Булгартрансгаз”.

Дни преди да предаде властта кабинетът „Борисов” подписа договора за близо 360 млн. лв. за изграждането на 37-километровия участък от Дупница до Благоевград на магистрала “Струма”. Победителят е консорциум начело с “ГБС-Инфраструктурно строителство”. Сто милиона лева струваше и “спортното бижу” на София – зала „Арена Армеец”, където ГЕРБ откри предизборната си кампания.

                           image

Към големите поръчки за над 100 млн. лв. са и три кръстовища на две нива в София (120 млн. лв.), като това при Телевизионната кула вече е факт. Сред по-малките са ВиК мрежата на Суходол (4 млн. лв.), спортната зала на Пловдив (30 млн. лв.), Националният музеен комплекс т.нар. Българският Лувър (24 млн. лв.), кулата на летището (15 млн. лв.), водният цикъл на Габрово (20 млн. лв.), раковата болница в София (8 млн. лв.), ВиК мрежите на Раковски (44,6 млн. лв.), на Хисаря (50 млн. лв.), на Приморско (15 млн. лв.), околовръстното шосе на София (97 млн. лв.) и т.н. Както се изрази строител, като кликнеш в интернет на поръчките в бранша изскача “Главболгарстрой”. Тоталът, по думите на Бойко Борисов, вече надхвърля милиард, а ГБС се готви да вземе още завода за боклука на София (200 млн. лв.), водния цикъл на Пловдив (125 млн. лв.) и този на Банско (60 млн.лв.). Безспорно ГБС е една от трите големи фирми в бранша. Другите две са “Трейс” на Николай Михайлов и почти фалиралата “Холдинг Пътища” на Васил Божков съгласно финансовите отчети на дружествата за 2011 година (за 2012 година все още не са излезли). Според тях лидер по приходи е “Трейс” с оборот от 380 млн. лв. спрямо 243 млн. лв. за ГБС и 216 млн. лв. за “Холдинг Пътища”. ГБС обаче има най-голяма печалба 14,8 млн. лв. и собствен капитал – 187 млн. лв. За сравнение “Трейс” отчитат печалба от 6,9 млн. лв. и капитал от 79 млн. лв., докато “Холдинг Пътища” е на загуба от 13,4 млн. лв. и е почти декапитализиран с 3,1 млн. лв.


По-добрите финансови резултати на ГБС се дължат основно на факта, че за разлика от конкуренцията фирмата на Симеон Пешов успяваше да спечели търговете с високи цени. Това ставаше чрез елиминиране на другите кандидати преди отварянето на ценовите оферти и написани технически изисквания, на които можеше да отговори само ГБС. Така се развиха събитията със спортната зала на Пловдив, с централната жп гара на София, с водния цикъл на Хисаря и Раковски, с Българския Лувър, с кръстовището на две нива на „Лъвов мост” в София.

За разлика от ГБС възходът на “Трейс” безспорно е свързан с управлението на Бойко Борисов. При кабинета “Борисов” успешната серия продължи и през 2010 година “Трейс” успя дори да направи “голям шлем” – пътна магистрала, железница и метро с поръчки за над 550 млн. лв. Това стана с изградения вече участъка от Стара Загора до Нова Загора на магистрала “Тракия”, железопътната отсечка от Пловдив до Бургас и два участъка от метрото. Успешната серия продължи с т.нар. нулев лот на магистрала "Хемус", обходите на Монтана и Враца и западната дъга на София и спря през пролетта на 2012 година За разлика от ГБС, която държеше високи цени, "Трейс" залагаше на нови технологии и ниски цени. Това доведе и до по-нисък марж на печалбата на холдинга, която намаля от 14,8 млн. лв. през 2010 година до 6,9 млн. лв. Освен това последните поръчки на “Трейс” по стойност са направо трохи в сравнение с договорите от по над 100 млн. лв. за ГБС.

Държавните пари в строителния бизнес на Васил Божков (според различни класации е един от най-богатите българи) секна и заради перипетиите около изграждането на най-дългия участък на магистрала “Тракия” от Ямбол до Карнобат и замръзналото строителство на магистрала “Марица” от Димитровград до ГКПП “Капитан Андреево”.

Независимо че успя си издейства допълнителни средства заради “слаби почви”, строителството на “Тракия” изостава, а пътни експерти и държавни чиновници твърдят, че е нужно да се вземе политическо решение за магистрала “Марица”, за да не се загубят европейските пари. Фалирали малки подизпълнители на холдинга в началото на годината символично погребаха бизнеса си на строящата се “Тракия”. За 2011 година “Холдинг Пътища” е на загуба от над 13 млн. лв., а през миналата година дори поискаха обявяването му във фалит.

И докато едни са изправени пред фалит, други като варненската “Хидрострой” дръпнаха забележително при управлението на Бойко Борисов. Зад компанията стои бившият шеф на пътната агенция по времето на НДСВ Велико Желев, но възходът й е свързан с назначаването на доскорошния съветник от управляващата партия Николай Пашов за изпълнителен директор. Той напусна общинския съвет във Варна дни преди началото на предизборната кампания по настояване на ГЕРБ. “Хидрострой” обикновено печели почти всички поръчки в района на Черноморието и в Североизточна България, но има и няколко “скъпи” на софийски терен – като надлез “Надежда”. Първата му голяма спечелена поръчка е обходът на Габрово за 80 млн. лв. “Хирдрострой” е водещ партньор в избрания консорциум ПСВТ, като дни преди да предаде властта кабинетът на Бойко Борисов разреши подписването на договора. Финансовите отчети на варненската компания показват, че приходите й са скочили от 39 млн. лв. през 2009 година на 58 млн. лв. за 2011 година.

ГБС печели най-много обществени поръчки и в София, и в страната. Например консорциумът с участието на ГБС спечели обществена поръчка за изграждането на помпени станции на „Булгартрансгаз” за 200 млн. лв.........

                                  image

Нещата в здравеопазването останаха в пълен застой. В държавните болници задължително се плаща на ръка, ако искаш да ти обърнат внимание. Условията масово са мизерни, голяма част от лекарите – недостатъчно компетентни. Здравната каса се източва като за световно. Това тръгна с лобистки наложените прекомерно високи цени на здравните пътеки за сърдечни заболявания.

Освен това болниците надуват разходите си почти за всичко. Например слагат се евтини стави и клапи, а вземат пари за скъпи. Или просто се описват несвършени дейности. В държавните болници продължават да се наливат средства като в бездънна яма. Поради което не може и да става дума за честна конкуренция между държавните и частните болници. Забравени бяха обещанията на ГЕРБ за частни здравни каси. От една страна, всички кадърни млади лекари, знаещи езици, напускат страната. От друга, по-възрастните добри хирурзи получават по-високи месечни възнаграждения отколкото хирурзите от техния ранг на Запад. Така например един читав сърдечен хирург в Австрия получава около 6000 евро заплата, а същият по квалификация хирург в България, който се води, че е име – към 30 000 лв. Сестрите масово напускат страната поради срамните им възнаграждения.

Парите за здравеопазване се удвоиха за осем години, а качеството се влоши. Поради колосалните кражби. Един шеф на държавна болница присвоява от обществени поръчки и други дейности около 5 млн. лв. на година! Или здравеопазването да бъде като по соцвреме с централизирани и добре контролирани обществени поръчки или всички болници да бъдат частни и да има три големи здравно-осигурителни каси. Що за глупост за България е да има болници – държавни търговски дружества, което създава само възможности за корупция и с нищо не подобрява нещата, които си стоят парцелирани повече, отколкото при социализма.

image

Самият бивш финансов министър Дянков признава в статия в Уолстрийт Джърнъл“: „истинската причина за оставката е неспособността да реформираме сектори като енергетиката и здравеопазването“.

Като резултат от всички тези бездействия и глупави ходове в икономиката в провинцията мизерията трайно се настани.


НЯМА КЪСМЕТ БЪЛГАРИЯ С УПРАВНИЦИТЕ!?

image image

източник: http://www.upravnici.bg/page14.html




Гласувай:
3


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: alumen67
Категория: Новини
Прочетен: 951275
Постинги: 121
Коментари: 386
Гласове: 228
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031